تبلیغات
کانون گردشگری فرهنگسرای بهمن09194891227تماس - چگونگی حرکت در راهپیمایی های طولانی
کانون گردشگری فرهنگسرای بهمن09194891227تماس
بیایید با هم ودر کنار هم با خانواده روز خوبی داشته باشیم وبا مکانهای گردشی اشنا بشویم
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

انجمن پزشکی کوهستان ایران: در كوه پیمایی، قدمهای متعادل و آهنگ ثابت و سرعت یكنواخت ركن اساسی می باشند. چنانچه یك روش كوه پیمایی بسیار مهم را خواسته باشیم تعیین كنیم كه بر اساس آن سرعت راه پیما تنظیم و انرژی ذخیره و به طور متعادل مصرف گردد آن روش قدم برداشتن توأم با استراحت می باشد. راه پیمایی در كوهستان همراه با صرف انرژی زیاد است لذا پا و ششها احتیاج به یك زمان كوتاه استراحت در خلال حركت پیدا می كنند.

در قدم آهسته همان طور كه در هر گام یك لحظه و مكث وجود دارد، تعداد تنفس می باید با این جریان تطبیق داده شود.

به طور مثال در شرایط معمولی هر سه یا چهار گام یك عمل دم و هر سه یا چهار گام دیگر با عمل بازدم هماهنگ می گردد، در این مثال گامها سریعتر از ریه های شخص عمل می كند و در واقع گامها باید در مكث بوجود آمده استراحت كنند لكن در ارتفاعاتی كه هوا رقیق است ریه ها احتیاج به مكث دارند و در ازاء هر دو، سه، یا پنج نفس یك قدم برداشته می شود.
در ارتفاعات بالا كوه نوردان می باید آگاهانه نفس عمیق و سریع و پشت سر هم بكشند در ارتفاعات پایین عضله های پا هستند كه احتیاج به زمان بیشتری جهت كسب انرژی دارند. یك عامل مهم در راه پیمایی توأم با استراحت، هماهنگی فكری و روحی می باشد. وقتی كه قله همانطور دور و غیرقابل دسترس به نظر می رسد. شخص می باید به این روش اعتماد نماید كه مسافتهای باقی مانده را به كندی ولی پیوسته پشت سر بگذارد. در این نوع حركت گامها می باید آهسته تر از مواقع معمولی برداشته شود، به نحوی كه نفس كشیدن مانع صحبت كردن نشود.
                                          
اگر در هنگام حركت دچار تنگی نفس بشویم و نتوانیم براحتی با دیگران صحبت نماییم می توان نتیجه گرفت كه سرعت قدم برداشتن زیاد است. قدم برداشتن آهسته و متعادل، احتیاج به استراحت ثابت و ایستای كمتری پیدا می نماید و بسیار بهتر از قدم برداشتن سریعی است كه مستلزم تعداد استراحت بیشتری می باشد یك كوه پیما می باید بدون نیاز به استراحت، لااقل برای مدت یك ساعت راه پیمایی نمودن بتواند بر روی شیبهای تند با هماهنگی قدم برداشته و تنفس خود را كنترل نماید. یك نفر مبتدی نباید بیشتر از ده كیلومتر در روز راه پیمایی نماید مخصوصاً در شرایطی كه ارتفاع بیشتر از 1500 متر باشد. در مناطق برفی و قلوه سنگی این مقدار به تناسب كاهش می یابد.

نحوه حركت در سرازیری:
اولین مرحله آمادگی هنگام حركت در سرازیری این است كه داخل پوتین جوراب ضخیم و نرم دیگری پوشیده و با بستن محكم بندكفش از حركت اضافی پا در پوتین جلوگیری نماییم.

مراحل چهار گانه حركت در سرازیری:


 1. قدمهای برداشته شده در سرازیری می باید متعادل تر از قدمهایی باشد كه تنها تحت تأثیر قوه جاذبه قرار می گیرد و بی اختیار برداشته می شود. 3. در سرازیری است كه خراشهای پوستی ایجاد می شود و مفصل زانوها جابجا شده مچ پا می پیچد، لذا سرعت راه پیمایی در سرازیری نباید خیلی بیشتر از سرعت سربالایی باشد. 4. در سرازیری شخص باید گامهای خود را با اختیار و كنترل شده بردارد و به دلیل همین كنترل حركت است كه شخص باید به میزان سرعت خود دقت نماید. معروف است كه كامیون با هر دنده ای كه در سربالایی می رود حداكثر با یك دنده سبكتر از آن در سرازیری به آن توجه كند و همچنین به استراحت در سرازیری به همان اندازه استراحت در سربالایی اهمیت دهد. تنفس صحیح در كوه
تنفس باید عمیق و به طریقه صحیح صورت گیرد برخلاف آن چه اكثر اشخاص انجام می دهند حجم ششها نباید از طرفین افزایش یابد در اثر این نوع تنفس غلط حجم قفسه سینه افزایش می یابد.
در تنفس صحیح حجم ششها از ناحیه تحتانی افزایش یافته كه این امر با افزایش حجم شكم همراه است. این شكل تنفس در ناحیه شكم به صورت ضربان مشخص و روشنی قابل رؤیت می باشد. لذا از نظر راحتی هیچ وقت نباید كمر را محكم با كمربند و مانند آن بست، كمربند می باید در پایین ترین حد ممكن بسته شود، در این روش باید سعی گردد هوای دم به تحتانی قسمت ریه ها هدایت و انباشتگی ریه ها از هوای دم انجام پذیرد. 
عمل بازدم بعد از یك مكث چند ثانیه ای و حداقل سه ثانیه به دنبال عمل دم با فشار پرده دیافراگم به قسمت تحتانی ششها به طور كامل با حداكثر تخلیه صورت بگیرد. 2. پا در هر قدم با زانوی شكسته بر روی زمین قرار می گیرد و پاها مرتب و متواتر در كنار یكدیگر حركت می نمایند. راه پیمایی در سرازیری هیچ كجا به اندازه راه پیمایی در سربالایی مشكل نیست ولی نباید شدت جراحات وارده را در سرازیری نادیده گرفت.
با تشکر از وبلاگ پزشکی کوهنوردی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 31 شهریور 1392
شنبه 1 مهر 1396 04:55 ب.ظ
This is a really good tip particularly to those fresh to the blogosphere.
Simple but very accurate information… Appreciate your sharing
this one. A must read article!
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:49 ب.ظ
It's awesome to pay a quick visit this site and reading the views of all colleagues regarding this
paragraph, while I am also keen of getting know-how.
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:45 ق.ظ
Hi to every body, it's my first pay a quick visit of this webpage; this
web site includes amazing and in fact good data in favor of
visitors.
جمعه 13 مرداد 1396 03:44 ب.ظ
I do not even know the way I ended up here, but I believed this submit was once
great. I do not understand who you are but certainly you are going to a famous blogger if you happen to are not already.
Cheers!
سه شنبه 3 مرداد 1396 07:19 ب.ظ
I know this web site presents quality depending
content and additional stuff, is there any other web site
which provides these information in quality?
جمعه 25 فروردین 1396 10:21 ق.ظ
Hello Dear, are you in fact visiting this site on a regular basis,
if so afterward you will absolutely get good experience.
جمعه 11 فروردین 1396 09:40 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation however I find this topic to be really one thing that I feel I'd
by no means understand. It seems too complicated and very vast
for me. I am having a look ahead to your subsequent
publish, I will try to get the cling of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
آمار سایت